Moties (uitgebreid) Menu

 
Maximum van 50 resultaten bereikt. Er kunnen meer resultaten zijn; specificeer sterker waarnaar u op zoek bent.
Hieronder staan de gevonden moties. Druk op de titels om hun stemming te bekijken.
  • overwegende dat Duitsland een pragmatische koers is gaan varen ten aanzien van kernenergie;
  • constaterende dat dit inhoudt dat Duitsland niet langer zal tegenwerken dat kernenergie binnen de EU op gelijke voet wordt behandeld als hernieuwbare energie;
  • van mening dat deze ontwikkeling een doorbraak betekent voor de toekomst van kernenergie binnen de EU;
  • verzoekt de regering om zich op Europees niveau actief in te zetten voor gelijke behandeling van kernenergie en hernieuwbare energie in nieuwe Europese wet- en regelgeving,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat de Verenigde Staten voornemens zijn om The Metals Company, partner van het Zwitsers-Nederlandse Allseas, opdracht te geven voor diepzeemijnen in internationale wateren;
  • overwegende dat diepzeemijnbouw de biodiversiteit ernstig schaadt en dat diepzeemijnbouw in internationale wateren niet onder internationaal recht is toegestaan zonder toestemming van ISA, de International Seabed Authority;
  • verzoekt de regering om in gesprek te gaan met het deels Nederlandse Allseas;
  • verzoekt de regering om, in overleg met de Verenigde Naties, de
  • Internationale Zeebodemautoriteit en de Europese Unie, de Verenigde Staten en The Metals Company hierop aan te spreken, en elke mogelijke (juridische) actie tegen de VS en The Metals Company te ondernemen en te ondersteunen als bovengenoemde partijen dit in gang zetten,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat circulariteit en markten voor groene producten nu nog onvoldoende een prioriteit zijn in het staal- en metaalactieplan;
  • overwegende dat de acties die binnen deze pilaren worden voorgesteld gefragmenteerd zijn en lang gaan duren;
  • verzoekt de regering in Brussel te pleiten voor het versterken en versnellen van de circulariteitspoot van het staal- en metaalactieplan, meer in te zetten op vraagcreatie en hierbij ook te pleiten voor snellere en regulerende acties, bijvoorbeeld op het gebied van productstandaarden en aanbestedingen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat er een grote behoefte is aan meer strategische autonomie voor cloudtoepassingen door de overheid;
  • overwegende dat de Nota Ruimte momenteel beperkt ruimte laat voor datacenters;
  • verzoekt de regering te onderzoeken of de ruimte als geboden in de Nota Ruimte past bij de groeiende vraag van zowel het Rijk als private partijen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat het gebruik van niet-Europese cloudaanbieders door de Nederlandse overheid een nationaal veiligheidsrisico teweegbrengt wat betreft zowel continuïteit als vertrouwelijkheid;
  • verzoekt de regering om in het herziene rijksbrede cloudbeleid expliciet op te nemen dat gevoelige overheidsdata, zoals gerubriceerde informatie, vertrouwelijke informatie en bijzondere persoonsgegevens, niet ondergebracht mogen worden op cloudinfrastructuur die valt onder verstrekkende buitenlandse inlichtingenwetgeving en/of lawful intercept-wetgeving, zoals die van de Verenigde Staten en China;
  • verzoekt de regering tevens in het herziene rijksbrede cloudbeleid op te nemen dat essentiële overheidsdiensten, zoals het Diginetwerk, inning van belastingen en sociale zekerheid, en fysieke kritieke infrastructuur (stormkeringen, sluizen en kritieke transportinfrastructuur) niet afhankelijk mogen zijn van cloudinfrastructuur die onder controle staat van een niet-Europese mogendheid,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat om digitale soevereiniteit te waarborgen Nederland onafhankelijker moet worden van Amerikaanse hyperscalers;
  • overwegende dat door samen te werken op Europees niveau er technologisch hoogwaardigere alternatieven kunnen worden opgebouwd via een innovatief governancemodel zoals EuroStack;
  • verzoekt de regering zich in te zetten voor het stimuleren van Europese digitale innovatie, onder meer via het EuroStack-initiatief, met als doel de Europese strategische autonomie en digitale soevereiniteit te versterken,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • van mening dat de coördinatie ontbreekt op de uitvoering van aangenomen Kamermoties, het herziene cloudbeleid en de naleving van het bestaand beleid die zien op het bevorderen van de digitale autonomie van de rijksoverheid;
  • verzoekt de regering om een onafhankelijke Cloudcommissaris Rijk aan te stellen, met brede kennis van digitalisering, belast met in ieder geval de volgende taken:
  • het aanjagen van digitale autonomie binnen alle departementen;
  • het periodiek bieden van inzicht in hoe aangenomen Kamermoties en beleid worden nageleefd in interne bedrijfsvoering en inkoop- en aanbestedingstrajecten;
  • het opstellen van een eindverslag over de stand van de digitale autonomie van de rijksoverheid en deze presenteren aan kabinet en Kamer,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat in de initiatiefnota Wolken aan de horizon meerdere aanbevelingen worden gedaan om de digitale autonomie van de Nederlandse overheid te bevorderen en dat deze slechts ten dele door de regering worden overgenomen;
  • verzoekt de regering om de aanbeveling uit Wolken aan de horizon over te nemen om strategische partnerschappen met onderwijsinstellingen aan te gaan, om te borgen dat technische kennis omtrent het ontwikkelen en onderhouden van soevereine cloudtechnologie in Nederland beschikbaar blijft en onderwezen wordt,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat in de initiatiefnota Wolken aan de horizon meerdere aanbevelingen worden gedaan om de digitale autonomie van de Nederlandse overheid te bevorderen en dat deze slechts ten dele door de regering worden overgenomen;
  • verzoekt de regering om de aanbeveling uit Wolken uit de horizon over te nemen om cloudautonomie te bevorderen middels het Bijenkorf Megascaler Cloudmodel van het Instituut Clingendael en daartoe samen met Duitsland en een aantal andere landen een kopgroep te vormen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat digitale soevereiniteit essentieel is voor Europese onafhankelijkheid en veiligheid;
  • overwegende dat bedrijven die bijdragen aan digitale soevereiniteit, zoals het ontwikkelen van Europese alternatieven voor Amerikaanse cloud- en Al-diensten, vaak niet worden erkend als innovatieve bedrijven;
  • constaterende dat die bedrijven daardoor geen toegang hebben tot innovatieve middelen en daarmee veel financieringsmogelijkheden mislopen;
  • verzoekt de regering om innovatie die digitale soevereiniteit versterkt expliciet te erkennen als innovatiecategorie in beleid en regelingen gericht op innovatiebevordering en daaraan voorrang te geven,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat in de initiatiefnota Wolken aan de horizon meerdere aanbevelingen worden gedaan om de digitale autonomie van de Nederlandse overheid te bevorderen en dat deze slechts ten dele door de regering worden overgenomen;
  • verzoekt de regering om de aanbeveling uit Wolken aan de horizon over te nemen om als doel te stellen dat per 2029 minstens 30% van alle cloudopslagdiensten en -applicaties die de rijksoverheid afneemt van Nederlands-Europese bodem komt, en om jaarlijks inzicht te geven in de voortgang op deze doelstelling,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat in Estland een wet in voorbereiding is zodat bij aanbestedingen naast een kostencomponent ook een risicocomponent meegenomen wordt bij beoordelingen;
  • overwegende dat dit bij clouddiensten mogelijk van dienst kan zijn om risico's voor de nationale veiligheid en de bescherming van persoonsgegevens te mitigeren;
  • verzoekt de regering te onderzoeken in hoeverre een kostencomponent en een risicocomponent kunnen worden gehanteerd in de Nederlandse aanbestedingen, naar Ests voorbeeld, om zo veiligheidsrisico's aanvullend mee te kunnen nemen, zonder dat dit een nationale kop wordt,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat er reeds sprake is van een Strategisch Leveranciersmanagement Microsoft Rijk (SLM Microsoft), waardoor overheidscontracten makkelijk worden afgestemd met Microsoft, Google en Amazon;
  • van mening dat Nederlands-Europese leveranciers van clouddiensten een gelijke mate van samenwerking met de overheid moeten kunnen aangaan;
  • verzoekt de regering om een Strategisch Leveranciersmanagement Autonome Cloud op te zetten,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat grote organisaties financiële en vaak ook sociale jaarverslagen opstellen, maar dat een soortgelijk inzicht in de cyberveiligheid en IT ontbreekt;
  • constaterende dat de beroepsorganisatie voor IT-auditors, NOREA, met betrokkenheid van het Ministerie van Economische Zaken een methodiek voor een cyberjaarverslag heeft uitgewerkt: de International Digital Reporting Standard (IDRS);
  • overwegende dat het standaardiseren van een cyberjaarverslag helpt om cyberveiligheid en IT aan bestuurstafels bespreekbaar te maken, digitale weerbaarheid te verbeteren en regeldruk te verminderen;
  • verzoekt de regering om met overheidsorganisaties en het bedrijfsleven te verkennen hoe het cyberjaarverslag, op basis van IDRS, ingevoerd kan worden als brede standaard op een wijze die leidt tot lastenverlichting en het verbeteren van de veiligheid, en in de eerstvolgende verzamelbrief digitalisering te informeren over de uitkomsten,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat het CE-keurmerk voor de EU en China zich nauwelijks laat onderscheiden;
  • overwegende dat schijnveiligheid niets toevoegt aan de veiligheid van onze burgers;
  • spreekt uit dat het CE-keurmerk in de huidige vorm voor CRA-gelieerde producten (Cyber Resilience Act) een wassen neus is;
  • verzoekt de regering om druk uit te oefenen op de Europese Commissie om met nieuwe regels te komen waarmee het onderscheid tussen producten die aan Europese producteisen voldoen en producten met een China Export-logo duidelijker wordt,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat volgens het CBS in 2024 ruim 9% van de Nederlanders slachtoffer was van online fraude of oplichting;
  • constaterende dat bankhelpdeskfraude de afgelopen jaren fors is toegenomen, met alle financiële, emotionele en psychische gevolgen voor duizenden slachtoffers van dien;
  • overwegende dat de huidige Telecommunicatiewet onvoldoende mogelijkheden biedt voor telecombedrijven om banken te ondersteunen om deze vorm van fraude te bestrijden;
  • overwegende dat het wenselijk is dat telecomaanbieders, in samenwerking met banken, effectiever kunnen optreden tegen online fraude;
  • overwegende dat het kabinet een aantal wetsaanpassingen van de Telecommunicatiewet voorbereidt, waaronder het wetsvoorstel over nummerbeleid, en het toevoegen van een grondslag voor aanbieders van telecommunicatienetwerken om verkeersgegevens te verwerken voor fraudepreventie;
  • overwegende dat deze voorstellen nog altijd niet in consultatie zijn gegaan, terwijl de voorstellen al enige jaren in voorbereiding zijn;
  • verzoekt de regering om deze wetswijzigingen met een grotere mate van urgentie op te pakken, en beide wetswijzigingen uiterlijk begin 2026 aan de Tweede Kamer aan te bieden,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat de toename van hybride oorlogvoering vraagt om een gerichte en gecoördineerde aanpak;
  • constaterende dat ddos-aanvallen door dit kabinet nog onvoldoende worden erkend als gevaar voor cruciale digitale infrastructuur;
  • constaterende dat beveiliging tegen ddos-aanvallen in grote mate belegd is bij organisaties en bedrijven zelf, die niet altijd de middelen hebben om zich te beschermen tegen dergelijke aanvallen;
  • verzoekt de regering een generieke aanpak op te zetten voor ddos-aanvallen en hierbij in te gaan op de rol voor Europese partijen, om zo de digitale onafhankelijkheid te borgen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat de Cyber Security Raad (CSR) spreekt van een cyberweerbaarheidskloof die vooral ziet op de cyberweerbaarheid van het mkb;
  • constaterende dat het DTC en het NCSC per januari 2026 opgaan in één organisatie gericht op cybersecurity;
  • overwegende dat het DTC voor ondernemers hét loket was voor vragen rondom cybersecurity;
  • overwegende dat veel mkb-bedrijven door de implementatie van de aanstaande Cyberbeveiligingswet voor een enorme opgave staan;
  • van mening dat de fusie niet mag leiden tot een verslechtering van de toegankelijkheid van de overheid voor het mkb;
  • verzoekt de regering om een zichtbaar en benaderbaar loket over cybersecurity te borgen voor mkb-ondernemers,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat het kabinet voornemens is het burgerservicenummer (bsn) breed in te voeren in Caribisch Nederland als middel tot efficiëntere overheidsdienstverlening;
  • overwegende dat het van belang is dat alle bewoners, ongeacht digitale vaardigheid of sociaaleconomische positie, toegang houden tot publieke diensten en hun recht op overheidsvoorzieningen kunnen realiseren en dat het uitsluiten van digibeten of mensen die digitaal op afstand staan, de rechtsgelijkheid en het vertrouwen in de overheid kan schaden;
  • verzoekt de regering:
  • bij de invoering van het bsn in Caribisch Nederland specifiek beleid te ontwikkelen dat inzet op begeleiding en ondersteuning van digibeten en mensen met beperkte digitale toegang;
  • hierbij de implementatie van fysieke loketten, hulptrajecten, lokale voorlichting in begrijpelijke taal en samenwerking met maatschappelijke organisaties ter plaatse mee te nemen;
  • de Kamer uiterlijk begin 2026 te informeren over de voorgenomen aanpak en wijze van implementatie,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat brede adoptie van het burgerservicenummer (bsn) bijdraagt aan de kwaliteit en betrouwbaarheid van de (digitale) dienstverlening op Bonaire, Sint-Eustatius en Saba;
  • constaterende dat de Wet invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES dit doel beoogt, maar niet voorziet in een grondslag voor verwerking van het bsn in essentiële sectoren die niet onder de overheid vallen, zoals in de zorg en in het onderwijs;
  • constaterende dat er reeds wordt geanalyseerd hoe de grondslag voor verwerking in de zorg juridisch kan worden gerealiseerd;
  • verzoekt de regering om zo snel mogelijk te komen tot een juridische
  • grondslag voor verwerking van het bsn door zorginstellingen in Caribisch Nederland, en de nodige wetswijzigingen uit te voeren indien er geen onoverbrugbare obstakels worden geconstateerd in de lopende analyse;
  • verzoekt de regering bovendien om soortgelijke analyses uit te voeren voor
  • andere essentiële sectoren, zoals het onderwijs, die in Europees Nederland ook bevoegd zijn om het bsn te verwerken in hun dienstverlening, en hiertoe eveneens grondslagen te ontwikkelen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat desinformatie de democratie ondermijnt;
  • overwegende dat desinformatie het klimaatbeleid ondermijnt;
  • verzoekt de regering om in Europa te pleiten voor een strategie voor het tegengaan van desinformatie over klimaatverandering en hier ook in Nederland invulling aan te geven,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
--

  • constaterende dat na de Raad van State de nationale waakhond over de persoonsgegevens ook forse kritiek heeft gehad op de Verzamelwet gegevensbescherming;
  • constaterende dat de Autoriteit Persoonsgegevens daar een viertal aanbevelingen toe heeft verstrekt die bijdragen aan het beter inrichten van het systeem, namelijk:
  • het verplicht openbaar maken van sanctiebesluiten;
  • het verplicht aanstellen van functionarissen gegevensbescherming in grote bedrijven;
  • de Autoriteit Persoonsgegevens de mogelijkheid geven om een schadevergoedingsmaatregel op te leggen;
  • de Autoriteit Persoonsgegevens de mogelijkheid geven om bij alle overtredingen van de Richtlijn gegevensbescherming bij rechtshandhaving op dezelfde manier te handhaven als bij overtredingen van de AVG;
  • verzoekt de regering om deze aanbevelingen over te nemen, en de Kamer te informeren over de uitvoering ervan,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat in veel gevallen de volgens de AVG vereiste wettelijke grondslagen niet voldoende duidelijk zijn over welke gegevens er gedeeld mogen worden en met wie;
  • constaterende dat zich dit voordoet binnen alle sectoren van de samenleving en leidt tot handelingsverlegenheid, waardoor gegevens niet of niet tijdig worden gedeeld;
  • constaterende dat dit ook zeer nadelige gevolgen heeft bij relevant onderzoek voor de samenleving of voor het ontwikkelen van een noodzakelijk integraal beeld;
  • overwegende dat het aanpassen en creëren van de sectorale grondslagen een omvangrijke operatie is, die bij uitstek expertise van vakdepartementen vergt;
  • verzoekt de Staatssecretaris Rechtsbescherming als stelselverantwoordelijke voor bescherming van persoonsgegevens, in samenspraak met de AP en onafhankelijke privacyjuristen, te onderzoeken wanneer gegevensdeling noodzakelijk is, maar nu niet kan plaatsvinden omdat (sectorale) wettelijke grondslagen onvoldoende zijn toegesneden op de mogelijkheden die de AVG biedt, en vervolgens de Kamer hierover te informeren en een voorstel te doen hoe het adresseren van deze leemten kan worden geprioriteerd,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat gegevensdeling discriminatoire uitwerkingen kan hebben indien er niet vooraf duidelijke waarborgen daartegen zijn;
  • constaterende dat er voor de AVG geen sterke waarborgen tegen discriminerend gebruik van gegevensdeling bestaan, maar dat het probleem van discriminatie middels persoonsgegevens zich al meerdere keren heeft voorgedaan;
  • verzoekt de regering regels te stellen die helpen bij het tegengaan van verboden onderscheid op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, seksuele gerichtheid, burgerlijke staat, handicap, chronische ziekte of leeftijd,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat de Begeleidingscommissie Evaluatie Autoriteit Persoonsgegevens aanbeveelt dat de AP een verbeterplan opstelt over het functioneren van de AP in relatie tot de partijen waarop toezicht gehouden wordt of waarmee wordt samengewerkt;
  • verzoekt de regering om de AP te verzoeken de Kamer tweemaal per jaar te informeren over de voortgang van het verbeterplan en de effecten van de verbeterstappen op de partijen waarop toezicht gehouden wordt of waarmee wordt samengewerkt,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat de Autoriteit Persoonsgegevens bij schendingen van de AVG wel sancties kan opleggen, maar geen schadevergoeding kan toekennen aan benadeelde burgers;
  • overwegende dat het voor veel slachtoffers van privacyovertredingen juridisch en financieel moeilijk is om zelf naar de rechter te stappen;
  • verzoekt de regering te onderzoeken hoe de AP in passende gevallen ook een schadevergoedingsmaatregel kan opleggen, en de Kamer hierover te informeren,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat partijen als heemkundekringen, geschied- en oudheidkundige genootschappen, genealogische genootschappen en dergelijke, die een groot maatschappelijk belang dienen, niet per definitie onder de Archiefwet vallen;
  • constaterende dat de in de Archiefwet opgenomen overwegingen uit de GDPR niet gelden voor partijen die niet onder de Archiefwet vallen;
  • overwegende dat de Autoriteit Persoonsgegevens strikte handhaving toepast op deze wetgeving;
  • verzoekt de regering om in gesprek te gaan met partijen als heemkundekringen, geschied- en oudheidkundige genootschappen, genealogische genootschappen en dergelijke over de risico's/problemen die worden ervaren betreffende het mogelijk in strijd handelen met de AVG;
  • verzoekt de regering om een analyse van deze gesprekken te maken met een voorstel om de uit de analyse voortgekomen knelpunten die raken aan mogelijke overtreding van de AVG op te lossen, en hierover te rapporteren aan de Kamer,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat zich online ernstige inbreuken in de bescherming van persoonsgegevens voordoen met deepfake;
  • overwegende dat de ernst van de inbreuken zodanig is dat sneller handhaven
  • en een daartoe adequate wettelijke grondslag dringend nodig zijn bij de aanpak van deepfakewebsites;
  • overwegende dat tevens belangrijk is te bepalen hoe snellere handhaving in het bestaande bestel moet worden ingepast, gelet op de bestaande taken en bevoegdheden van het OM, politie en AP;
  • verzoekt de Staatssecretaris onderzoek te doen naar hoe een snellere notice- and-take-downprocedure zo snel mogelijk en waar technisch mogelijk binnen een uur kan worden ingericht bij zeer ernstige inbreuken op privacy door deepfakes;
  • verzoekt de Staatssecretaris hierbij tevens in kaart te brengen of voor ernstige inbreuken op de privacy een aanvullende wettelijke grondslag vereist is die het mogelijk maakt sneller tot handhaving over te gaan en tevens te bepalen bij wie dit het beste kan worden belegd: bij OM/politie, de AP of de ACM als handhaver van de DSA,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat cloudaanbieders uit de Verenigde Staten een dominante positie hebben in de Europese markt en dat Amerikaanse wetgeving, zoals de CLOUD Act, de Amerikaanse overheid toegang kan geven tot data van Europese burgers, bedrijven en overheden;
  • overwegende dat de geopolitieke situatie steeds onvoorspelbaarder wordt en dat de Amerikaanse president, via decreten en wetgeving, maatregelen kan nemen die de toegang tot of veiligheid van Europese data in Amerikaanse cloudomgevingen bedreigen;
  • overwegende dat strategische digitale autonomie van Europa essentieel is voor economische, technologische en nationale veiligheid;
  • verzoekt de regering in EU-verband te pleiten voor versnelde investeringen in Europese cloudalternatieven en digitale infrastructuur, en hierbij de Europese begrotingsmiddelen en investeringsfondsen maximaal te benutten;
  • verzoekt de regering in kaart te brengen welke aanvullende nationale middelen beschikbaar kunnen worden gesteld voor het stimuleren van Europese cloudoplossingen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat een groot deel van de cloudmarkt wordt beheerst door aanbieders uit de Verenigde Staten, met als gevolg dat er sprake is van doorgifte van Nederlandse overheids- en persoonsgegevens naar landen buiten de Europese Economische Ruimte en dat de Nederlandse overheid voor digitaliseringsprojecten in hoge mate afhankelijk is van software en hardware van buiten Europa;
  • overwegende dat de Algemene Rekenkamer concludeert dat het Rijk onvoldoende maatregelen neemt voor het borgen van de soevereiniteit, continuïteit van de dienstverlening en gegevensbescherming in cloudcontracten en de aanbeveling doet de handhaving van het rijksbreed cloudbeleid beter in te richten;
  • van mening dat de vitale infrastructuur van Nederland en de Nederlandse persoons- en overheidsgegevens bescherming behoeven;
  • verzoekt de regering, in samenwerking met de AIVD en de Autoriteit Persoonsgegevens, een impuls te geven aan het inhalen van de opgelopen achterstand bij het nemen van maatregelen voor het borgen van de soevereiniteit, continuïteit en gegevensbescherming in cloudcontracten en de handhaving van het rijksbreed cloudbeleid beter in te richten;
  • verzoekt de regering tevens de Kamer hierover voor het komende meireces te informeren,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat de totale afhankelijkheid van Amerikaanse techgiganten een gevaar vormt voor de autonomie en cyberveiligheid van Nederland;
  • verzoekt de regering om te stoppen met migraties van overheids-ICT naar clouddiensten van Amerikaanse techgiganten, tenzij:
  • onafhankelijk onderbouwd kan worden dat de continuïteit van dienstverlening aan burgers hierdoor in gevaar komt;
  • dẹ coördinerend bewindspersoon, zijnde de Staatssecretaris Digitalisering, is geraadpleegd en de keuze heeft goedgekeurd;
  • en de Kamer hierover tijdig is geïnformeerd,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • spreekt uit dat de volledige DNS-keten van het.nl-internetdomein in Nederland dient te draaien;
  • verzoekt de regering om in overleg te gaan met SIDN en nationale cloudaanbieders om ook het beperkte deel van de DNS-keten dat naar Amazon gaat weer in Nederland te krijgen, en de Kamer voor het zomerreces te informeren over de uitkomst,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat de Verenigde Staten momenteel een zeer agressieve en onvoorspelbare handelspolitiek bedrijven richting hun nauwe bondgenoten en de Amerikaanse president expliciet heeft aangegeven dat Europese regulering van Amerikaanse technologie kan rekenen op een tegenreactie vanuit de Verenigde Staten;
  • overwegende dat de Nederlandse overheid op het vlak van digitale technologie, en in het bijzonder cloudtechnologie, eenzijdig afhankelijk is van een select aantal zeer grote Amerikaanse bedrijven, waarbij deze afhankelijkheid door de Verenigde Staten ingezet kan worden als economisch drukmiddel;
  • overwegende dat Nederland en de EU een groot aantal capabele en welwillende IT-dienstverleners kennen die de dataopslag en digitale dienstverlening van de Nederlandse overheid kunnen onderhouden en faciliteren, maar er leiderschap en coördinatie vanuit de overheid vereist is om deze diensten af te nemen;
  • verzoekt de regering om als doelstelling te hanteren dat de continuïteit van de Nederlandse digitale overheid niet rechtstreeks afhankelijk is van partijen vanuit de Verenigde Staten, en deze door te vertalen in het departementale beleid,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat de totale afhankelijkheid van Amerikaanse techgiganten een gevaar vormt voor de autonomie en cyberveiligheid van Nederland;
  • verzoekt de regering om een aanbesteding uit te schrijven voor een rijkscloud in volledig Nederlands beheer, met functionaliteit voor vertrouwelijke communicatie tussen departementen en veilige dataopslag,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat twee derde van de clouddiensten die de overheid gebruikt niet beschikken over een risicoanalyse en ook exitstrategieën grotendeels ontbreken;
  • verzoekt de regering om alle clouddiensten die momenteel worden afgenomen van Amerikaanse techgiganten nog dit jaar te voorzien van een risicoanalyse en een exitstrategie bij Nederlandse of Europese leveranciers;
  • verzoekt de regering om eenduidig en rijksbreed te formuleren wanneer deze exitstrategieën in werking treden,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat Nederland voor een groot deel van zijn kritieke IT-infrastructuur afhankelijk is van een klein aantal Amerikaanse bedrijven;
  • overwegende dat de AIVD nationale veiligheidsrisico's signaleert bij het exclusief uitbesteden van ICT-infrastructuur aan het buitenland;
  • van mening dat de huidige koers van de Verenigde Staten duidelijk maakt dat Nederland en Europa op eigen benen moeten gaan staan op het gebied van energie, defensie en ICT-infrastructuur;
  • verzoekt de regering Europese bedrijven op één te zetten bij aanbestedingen van vitale ICT-diensten door middel van soevereiniteitseisen voor de opslag van gevoelige gegevens;
  • verzoekt de regering voor de rijksoverheid en lokale overheden samen met het bedrijfsleven alternatieven te ontwikkelen voor de grote Amerikaanse techbedrijven,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • van mening dat het risico op het doorsluizen van gevoelige overheidsinformatie of persoonlijke data van burgers naar producenten van AI-technologie om veiligheidsredenen zo klein mogelijk moet worden gemaakt,
  • overwegende dat steeds meer hoogwaardige AI-toepassingen in staat zijn om lokaal te draaien zonder daarbij in verbinding te staan met de systemen van de producent,
  • verzoekt de regering om te onderzoeken welke mogelijkheden er nu en op termijn zijn om overheidsbeleid zo vorm te geven dat AI-modellen in principe lokaal op overheidssystemen draaien, met uitzondering van gevallen waarin zwaarwegende redenen dit verhinderen;
  • verzoekt de regering tevens om in gezamenlijkheid met decentrale overheden te onderzoeken hoe dit in alle overheidslagen de norm kan worden en de Kamer hierover te informeren.
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat betrouwbare wetenschap de basis vormt voor de afspraken van het klimaatverdrag van Parijs;
  • constaterende dat op dit moment instituties verantwoordelijk voor het meten en analyseren van data relevant voor de klimaatwetenschap onder druk staan in de Verenigde Staten;
  • verzoekt de regering om in Europa te inventariseren hoe de Amerikaanse klimaatwetenschap ondersteund kan worden, bijvoorbeeld door het veiligstellen van data en meetpunten, het faciliteren van gezamenlijk onderzoek en het aanbieden van een programma aan Europese universiteiten voor Amerikaanse wetenschappers die in de VS niet langer ongebonden en in vrijheid hun werk kunnen doen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat de Clean Industrial Deal een voorstel omvat om de staatssteunmogelijkheden van lidstaten voor industrieën te verruimen;
  • overwegende dat lidstaten bij zullen moeten en willen dragen om hun industrie te laten verduurzamen;
  • overwegende dat verschillende gradaties of hoeveelheid van staatssteun tussen landen kunnen leiden tot marktverstoring van de Europese markt en grote ongelijkheid kunnen geven voor de industrie binnen onze Europese Unie;
  • verzoekt de regering zich in te spannen om deze verruiming van staatssteun op zo'n manier vorm te geven dat marktverstoring binnen de EU tot een minimum wordt beperkt,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat in Duitsland de CDU de deur naar kernenergie weer open heeft gezet en dit kansen biedt voor een samenwerking met Nederland op nucleair gebied;
  • verzoekt de regering om zodra er in Duitsland een nieuwe regering is geïnstalleerd, in gesprek te gaan over een samenwerking op het gebied van kernenergie en specifiek over samenwerking om kerncentrales in de grensregio's open te houden,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat de afbouw van het gebruik van fossiele grondstoffen zowel vanuit klimaatopzicht als vanuit geopolitiek opzicht de grootste urgentie behoeft;
  • constaterende dat het Europese decarbonisatiepakket met name stuurt op de reductie van CO2;
  • verzoekt de regering om in Europa binnen het decarbonisatiepakket in te zetten op het prioriteren van elektrificatie en de afbouw van kolen, olie en gas,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat mensen met een auditieve beperking gebaat zijn bij het gebruik van een beeldbemiddelingsdienst alwaar tolken Nederlandse Gebarentaal (NGT) klaarzitten om de gesproken taal om te zetten naar gebarentaal en andersom, voor 112 in geval van nood;
  • constaterende dat deze dienst tussen 22.00 uur 's avonds en 7.00 uur 's ochtends niet wordt aangeboden en mensen dan zijn aangewezen op
  • tekstbemiddeling;
  • overwegende dat bereikbaarheid van 112 het verschil kan uitmaken tussen leven en dood;
  • spreekt uit dat onderzoek naar verdere verruiming van de beeldbemiddelingsdienst voor 112 wenselijk is;
  • verzoekt de regering om te onderzoeken welke belemmeringen door mensen met een auditieve beperking worden ervaren bij het contact opnemen met 112 en vervolgens een aantal scenario's uit te werken om de geconstateerde belemmeringen zo veel mogelijk weg te nemen waarbij ten minste één scenario toeziet op 24/7 bereikbaarheid van de beeldbemiddelingsdienst, en hiermee vóór het zomerreces terug te komen bij de Kamer,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat de onlinewereld kinderen kansen en plezier biedt, maar ze ook ernstig kan beschadigen;
  • constaterende dat de bescherming van kinderen hierin niet afdoende is geregeld;
  • overwegende dat de platforms en ouders hierin een grote verantwoordelijkheid hebben, maar dat dat niet afdoende is en de overheid
  • hierin ook een rol moet spelen;
  • overwegende dat de beste bescherming is om gelegitimeerde leeftijdsverificatie te implementeren, uitsluitend op Europees niveau en zodanig dat dit maar een keer gecheckt hoeft te worden;
  • overwegende dat de leeftijdsgrens daarbij 13 moet zijn en dat deze gehandhaafd moet worden met een verificatiemethode die proportioneel, veilig, betrouwbaar, gebruiksvriendelijk, inclusief en internationaal van toepassing is;
  • verzoekt de regering met spoed op Europees niveau de mogelijkheid te verkennen tot het implementeren van gelegitimeerde leeftijdsverificatie met als uitgangspunt:
  • een leeftijdsgrens van 13;
  • met gegarandeerde privacybescherming;
  • op een zodanige wijze dat dit maar een keer gecheckt hoeft te worden;
  • met een methode van handhaving zoals benoemd in de overwegingen;
  • en de Kamer voor de zomer 2025 per brief te informeren over de voortgang,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat algoritmen en geautomatiseerde besluitvorming een steeds grotere rol spelen in dienstverlening en besluitvorming door zowel publieke als private partijen;
  • overwegende dat de Handreiking non-discriminatie by design is opgesteld om te waarborgen dat algoritmen op een transparante en non-discriminerende wijze worden ingezet;
  • overwegende dat het van belang is om te onderzoeken in hoeverre private partijen deze handreiking daadwerkelijk toepassen bij de ontwikkeling en inzet van algoritmen;
  • verzoekt de regering om te onderzoeken in welke mate private partijen de stappen uit de Handreiking non-discriminatie by design toepassen bij het gebruik van algoritmen en de Kamer hierover te informeren,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat de NCTV zich zorgen maakt over de snelheid waarmee jongeren online radicaliseren, dat er waarschijnlijk enkele honderden jongeren actief zijn in radicale chatgroepen en dat de NCTV een reële kans ziet dat deze jongeren een geweldsdaad plegen;
  • constaterende dat de inlichtingen- en veiligheidsdiensten weinig grip op deze radicalisering hebben;
  • overwegende dat het van groot belang is dat de overheid met een overkoepelende strategie komt om deze online radicalisering aan te pakken;
  • verzoekt de regering in overleg met de NCTV met een plan van aanpak digitale weerbaarheid te komen, ter voorkoming van radicalisering door social media,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat 51% van de overheidswebsites en -apps niet voldoet aan de wettelijke vereisten voor toegankelijkheid;
  • overwegende dat de Staatssecretaris zich inspant om de digitale toegankelijkheid te verbeteren aan de hand van een lichte vorm van handhaving en van bewustwording bij de departementen;
  • overwegende dat de overheid als werkgever achterblijft in de banenafspraak en dus meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een baan zou moeten aanbieden;
  • verzoekt de regering om te bekijken hoe zij de kennis van ervaringsdeskundigen kan inzetten om én een inhaalslag te maken voor wat betreft de toegankelijkheid van overheidswebsites en -apps én een inhaalslag te maken om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een baan aan te bieden,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat er veel wet- en regelgeving en beleid is omtrent bescherming van kinderen in een digitale wereld;
  • constaterende dat de overheid nieuwe instrumenten ontwikkelt;
  • constaterende dat er in het veld veel expertise en goede instrumenten beschikbaar zijn, bijvoorbeeld bij Mediawijsheid, Hackshield, Offlimits en PEGI;
  • constaterende dat ouders en verzorgers aangeven de veiligheid van hun kinderen online onvoldoende te kunnen waarborgen;
  • overwegende dat te veel kinderen aan schadelijke content worden blootgesteld;
  • overwegende dat relevante wet- regelgeving en beleid gefragmenteerd is en onvoldoende wordt gehandhaafd;
  • overwegende dat een goede bescherming van kinderen snel handelen vergt;
  • verzoekt de regering om in het eerste kwartaal 2025 samen met de stakeholders meer samenhang te brengen in alles wat nu al goed functioneert en dit tot uitvoering te brengen;
  • verzoekt de regering om in dit proces te waarborgen dat ouders in positie komen zelf hun kinderen goed te kunnen beschermen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat overheden nog altijd algoritmes gebruiken om mensen te selecteren voor fraudecontroles op basis van niet transparante risico-indicatoren;
  • constaterende dat de Autoriteit Persoonsgegevens meermaals geadviseerd heeft om transparant te zijn over algoritmes, dit een ambitie is in het regeerprogramma, en dit reeds volgt uit de artikelen 3.45 en 6.23 van de Algemene wet bestuursrecht;
  • van mening dat burgers altijd het recht behouden om in bezwaar te gaan tegen een algoritmisch besluit of de gebruikte risico-indicatoren en de overheid hier proactief op moet wijzen;
  • verzoekt de regering om:
  • het advies van de Autoriteit Persoonsgegevens op te volgen en burgers altijd te informeren wanneer er ten aanzien van hen (deels) geautomatiseerde risicoselectie heeft plaatsgevonden en dit tot een besluit heeft geleid;
  • hier duidelijk in de brieven en communicatie richting burgers melding van te maken, en te wijzen op alle mogelijkheden om bezwaar te maken of een klacht in te dienen;
  • deze mogelijkheid samen met de Autoriteit Persoonsgegevens vorm te geven en de Kamer binnen drie maanden te informeren over de uitkomst,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat een op de vier jongeren kenmerken van smartphoneverslaving vertoont en dat de gevolgen van te veel schermtijd extreem schadelijk kunnen zijn;
  • constaterende dat elke dag dat we niks doen onze jongeren verder in een mentalegezondheidscrisis worden gestort;
  • constaterende dat de gezondheid en veiligheid van hele generaties op het spel worden gezet voor de winsten van techmiljardairs;
  • van mening dat we jongeren moeten beschermen en dat de meest schadelijke ontwerpfuncties, zoals de eindeloze scroll en het automatisch afspelen van filmpjes, zo snel mogelijk verboden moeten worden;
  • verzoekt de regering om blijvend en ondubbelzinnig aan te dringen op een verstrekkend Europees verbod op verslavend en polariserend ontwerp op sociale media en dit op alle mogelijke manieren uit te dragen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat problematisch socialmediagebruik de afgelopen jaren gestegen is, een derde van de kinderen twee of meer symptomen van telefoonverslaving heeft en de mentale en fysieke gezondheid van jongeren onder andere door het verdienmodel van verslavende social media onder druk staan;
  • constaterende dat factchecking en contentmoderatie door veel techbedrijven worden afgeschaald, waardoor kwetsbare kinderen nog meer in aanraking komen met schadelijke content en desinformatie;
  • overwegende dat uit recente onderzoeken blijkt dat 70% tot 80% van de ouders voorstander is van een minimumleeftijd van 15 voor social media en ouders behoefte hebben aan duidelijkheid om thuis het gesprek daarover aan te gaan;
  • overwegende dat een verslavend ontwerp voor alle leeftijden schadelijk is, maar dat je, net als bij andere verslavende middelen zoals nicotine en gokkasten, in elk geval de meest kwetsbaren, wier brein nog niet volgroeid en weerbaar is, hiertegen moet beschermen;
  • van mening dat techbedrijven er niet in slagen om een gezonde en veilige omgeving te bieden voor kinderen omdat ze veel geld verdienen aan hun tijd en aandacht, en daarom geen belang hebben bij het stellen van leeftijdsgrenzen noch het handhaven daarop;
  • verzoekt de regering om vanuit gezondheidsperspectief binnen de richtlijnen voor verantwoord socialmedia- en schermgebruik te komen tot (gedifferentieerde) leeftijdsgrenzen voor socialmediaplatforms, en specifiek daarbinnen vast te stellen hoe een onderbouwde leeftijdsgrens, zoals de door andere landen geopperde 15 jaar, als norm gesteld kan worden voor social media die gebruikmaken van verslavende technieken;
  • verzoekt de regering op basis hiervan zich met gelijkgestemde landen in te spannen voor heldere regels voor techbedrijven om de gezondheid van jongeren te beschermen en daarbij aan te sturen op uniformering en handhaving van leeftijdsgrenzen voor social media,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-