Moties (uitgebreid) Menu

 
Maximum van 50 resultaten bereikt. Er kunnen meer resultaten zijn; specificeer sterker waarnaar u op zoek bent.
Hieronder staan de gevonden moties. Druk op de titels om hun stemming te bekijken.
  • van mening dat gebruikers van onlinediensten eenvoudig en ondubbelzinnig moeten worden geïnformeerd over hun rechten en de data die zij weggeven;
  • overwegende dat bijna niemand de algemene gebruiksvoorwaarden van onlinediensten goed leest en er daardoor geen sprake is van geïnformeerde toestemming;
  • verzoekt de regering om in Europa het standpunt in te nemen dat een aanzienlijk toegankelijkere vorm van algemene gebruiksvoorwaarden bij digitale diensten, al dan niet via een uniforme lijst van gebruiksvoorwaarden die generiek gelden, noodzakelijk is,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat de Smart Industry-agenda halverwege is en meters maakt om de maakindustrie te helpen met digitaliseren;
  • overwegende dat projecten die waardeketens efficiënter en transparanter maken ook verspilling van materialen kunnen tegengaan;
  • overwegende dat ontwerpen voor circulariteit niet alleen hergebruik van materialen mogelijk maakt, maar vaak ook de onderhoudbaarheid van machines efficiënter maakt;
  • verzoekt de regering circulariteit en het tegengaan van materiaalverspilling, naast de productiviteitsdoelstelling, mee te nemen bij het beoordelen van nieuwe initiatieven voor de Smart Industry-agenda,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat er verschillende manieren zijn om CO2-uitstoot binnen het digitale domein te verminderen en dit iets vraagt van zowel producenten als eindgebruikers;
  • van mening dat de verdeling van baten en lasten bij het verduurzamen van het digitale domein een politieke keuze is;
  • verzoekt de regering om op basis van prognoses en aanbevelingen uit bestaand onderzoek verschillende scenario's uit te werken voor hoe het Rijk kan sturen op efficiëntiegroei en vraagreductie om verduurzaming in het digitale domein te realiseren, en deze als keuze aan de Kamer voor te leggen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat digitalisering niet alleen emissies veroorzaakt, maar ook grondstoffentekorten, (water)vervuiling en afval;
  • verzoekt de regering de milieueffecten van de digitale sector in brede zin mee te nemen in het integrale plan duurzaamheid en digitalisering,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat er in Nederland veel hightechbedrijven zijn die behoren tot onze kroonjuwelen en geavanceerde technologie maken;
  • constaterende dat de AIVD in het jaarverslag van 2023 waarschuwt voor het steeds acuter worden van de dreiging van onder andere cyberaanvallen en spionage, en dat er dus sneller gereageerd moet worden op dreiging en aanvallen;
  • overwegende dat informatie over cyberdreigingen vaak te laat wordt gedeeld met (niet-)vitale bedrijven;
  • overwegende dat deze hightechbedrijven onmisbaar zijn voor de Nederlandse economie en de strategische geopolitieke positie van Nederland;
  • constaterende dat er in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten een nauwe samenwerking is tussen verschillende bedrijven en veiligheidsdiensten om te anticiperen op digitale dreigingen;
  • verzoekt het kabinet om mogelijk te maken dat noodzakelijke dreigingsinformatie vanuit de veiligheidsdiensten sneller en specifieker met hightechbedrijven gedeeld kan worden, bijvoorbeeld door werknemers bij deze bedrijven door de AIVD te laten screenen;
  • verzoekt het kabinet te onderzoeken welke juridische herbeoordeling plaats moet vinden om dit mogelijk te maken,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat kunstmatige intelligentie en andere datatoepassingen van toenemend belang zijn voor het oplossen van maatschappelijke uitdagingen, voor onze brede welvaart en voor de Nederlandse concurrentiepositie en strategische autonomie;
  • overwegende dat de energieconsumptie en de aanspraak op het energienet van datacenters groeit;
  • overwegende dat fotonicatechnologie een significante reductie van elektriciteitsverbruik van een datacenter kan opleveren, zeker als Nederland als eerste de productie van dergelijke nieuwe chips weet op te schalen;
  • overwegende dat grote datacenters kunnen worden vervangen door kleinere datacenters en dataopslag in lokale apparaten, op te laden middels lokale groene energiebronnen, gebruikmakend van edgecomputingconcepten;
  • verzoekt de regering uiterlijk Q4 2024 een visie op datacenters in Nederland te ontwikkelen met keuzescenario's voor verschillende bredewelvaartsafwegingen voor energieverbruik, netcongestie, ruimtegebruik en de digitaliseringsopgave, en daarin expliciet de routekaarten voor fototonica en edgecomputingtechnologie in Nederland mee te nemen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat er steeds meer onderzoek plaatsvindt naar de duurzaamheid van ICT, maar dat er nog geen vaste methodiek is om dit te onderzoeken;
  • overwegende dat dit leidt tot studies die moeilijk met elkaar te vergelijken zijn, terwijl dit juist nodig is om een totaalbeeld te krijgen van de impact van ICT op de nationale, Europese en wereldwijde CO2-uitstoot;
  • verzoekt de regering om samen met het wetenschappelijk veld tot een standaardmethodiek te komen, waarin scope 1-, 2- en 3-emissies worden meegenomen, voor het meten van CO2-uitstoot door ICT-systemen zodat vervolgstudies zo veel mogelijk worden geharmoniseerd;
  • verzoekt de regering bovendien om hierin het voortouw te nemen in Europa en samen met andere lidstaten te komen tot een gedragen methode, zodat onderzoek uit verschillende landen beter op elkaar aansluit,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat Nederland zijn positie als het digitale knooppunt van Europa alleen kan behouden door zorg te dragen voor de infrastructuur die dit mogelijk maakt;
  • overwegende dat huidige onderzeese internetkabels zoals de AC-1 en TAT-14 toe zijn aan vervanging of al uit werking zijn genomen;
  • overwegende dat er door geopolitieke instabiliteit reële dreigingen bestaan voor bestaande onderzeese kabelinfrastructuur en Nederland actief moet bijdragen aan het versterken van de internationale connectiviteit;
  • constaterende dat de aanleg van de Far North Fiber de mogelijkheid biedt om een nieuwe onderzeese internetkabel aan te landen in Nederland;
  • spreekt uit dat aansluiting op de Far North Fiber wenselijk is en bijdraagt aan de economie, autonomie en internationale positie van Nederland;
  • verzoekt de regering zich ten volste in te zetten voor een Nederlandse aanlanding van de Far North Fiber in Nederland, op korte termijn verschillende mogelijkheden van financiering samen met partijen uit de sector in kaart te brengen en de Kamer hierover direct na het zomerreces te informeren,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat Al en datamining steeds meer energie vragen en in de toekomst naar verwachting nog veel meer energiecapaciteit gaan vragen;
  • overwegende dat men op dit moment bezig is met de digitale agenda;
  • verzoekt de regering bij de Europese digitale agenda in te zetten op energiebesparing en verduurzaming van grootgebruikers, zoals Al en datamining,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat fossiele subsidies een obstakel zijn in de transitie naar een klimaatneutrale samenleving;
  • constaterende dat de nieuwe coalitie aangeeft dat fossiele subsidies voor energievoorziening in Europees verband moeten worden afgebouwd;
  • verzoekt de regering om in Europees verband te pleiten voor een afbouwpad van fossiele subsidies, met als onderdeel daarvan een inventarisatie van zowel de Europese fossiele subsidies als per lidstaat en de (Europese) regelgeving die nodig is om deze af te bouwen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat op basis van de AI-verordening er vereisten zijn vastgesteld die ertoe dienen te leiden dat in het gebruik van algoritmen het principe van non-discriminatie wordt gevolgd;
  • constaterende dat de toezichthouders verantwoordelijk zullen zijn voor de normuitleg van de AI-verordening en dat er een keurmerk opgesteld zal worden voor het gebruik van hoog-risico algoritmen;
  • verzoekt de regering te bewerkstelligen dat er sectorspecifieke normuitleg komt van het keurmerk uit de AI-act, zodat de toezichthouders eenduidige begrippen hanteren en de regelgeving duidelijk is voor iedereen,
  • verzoekt de regering tevens om in de normuitleg van de AI-verordening en het centrale keurmerk praktische waarborgen op te nemen om het principe van non-discriminatie te borgen in het ontwerp, de toepassing en controle op de inzet van algoritmen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat uit onderzoek van KBA Nijmegen en ResearchNed in opdracht van het College voor de Rechten van de Mens blijkt dat er een risico bestaat op discriminatie door het gebruik van algoritmen in onderwijsinstellingen;
  • overwegende dat digitale systemen, waaronder algoritmen, op steeds grotere schaal worden ingezet in het onderwijs en dat dit zowel kansen als risico's met zich meebrengt;
  • overwegende dat de kennis van algoritmen op scholen vaak ontoereikend is om deze technologie op een verantwoorde manier in te zetten, waardoor leerlingen onnodig veel risico lopen op discriminatie;
  • verzoekt de regering om onderzoeken naar de effecten van digitale systemen te stimuleren en hieraan bij te dragen,
  • verzoekt de regering tevens om voorlichting te geven over digitale systemen en de risico’s hiervan voor schoolbesturen, docenten, ouders en leerlingen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat gezichtsherkenningssoftware in toenemende mate wordt gebruikt voor zaken als identiteitscontrole en leeftijdsverificatie bij publieke en private organisaties;
  • overwegende dat uit een analyse van de Autoriteit Persoonsgegevens blijkt dat de inzet van gezichtsherkenning in de meeste gevallen verboden is, maar die alsnog onrechtmatig in gebruik wordt genomen;
  • overwegende dat het Rathenau Instituut eerder heeft gepleit voor een algemeen verbod op het verwerken van biometrische gegevens in de publieke ruimte en voor het hanteren van een vergunningsplicht;
  • spreekt uit dat het gebruiken van gezichtsherkenning zonder duidelijke juridische grondslag onwenselijk is;
  • verzoekt de regering om het gebruik van gezichtsherkenningssoftware bij publieke en private organisaties in kaart te brengen, en toepassingen waarbij het gebruik niet expliciet is toegestaan door wetgeving maar wel gewenst is zo snel als mogelijk van een grondslag te voorzien en anders te doen beëindigen;
  • verzoekt de regering bovendien om een vergunningsplicht voor het gebruiken van gezichtsherkenning in de publieke ruimte te onderzoeken en de Kamer voor het kerstreces 2024 over de vorderingen te informeren,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat de overheid kampt met grote arbeidstekorten en een hoge werkdruk als gevolg;
  • overwegende dat toepassingen met artificiële intelligentie (AI) werkprocessen kunnen versnellen en verbeteren;
  • constaterende dat het bedrijfsleven AI al volop inzet om hun werkprocessen te verbeteren en de overheid achterloopt in het digitaliseren;
  • van mening dat de overheid dit op een veilige manier ook in haar eigen dienstverlening zou moeten toepassen, zodat ambtenaren minder tijd kwijt zijn aan administratief werk en meer tijd overhouden voor hun kerntaken;
  • verzoekt de regering om een handreiking te ontwikkelen voor gemeenten en andere overheden met relevante en veilige AI-toepassingen die de werkdruk kunnen verminderen en het werkplezier kunnen verhogen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat er een onverminderd snelle toename is van algoritme- en Al-gebruik bij essentiële niet-publieke sectoren, zoals in de zorg, het onderwijs, de financiële sector en in het sociale domein;
  • overwegende dat, zolang er geen grenzen worden gesteld aan algoritme- en Al-gebruik in deze sectoren, organisaties eigen regels blijven hanteren met het risico dat onwenselijke gevolgen gewoonterecht worden;
  • van mening dat de kaders voor het ethische gebruik van algoritmes en Al een politieke keuze is en dat de Tweede Kamer aan zet moet zijn om hierover te besluiten;
  • verzoekt de regering om in kaart te brengen wat voor algoritmes en Al-toepassingen nu worden ingezet bij private organisaties waar mensen een grote mate van afhankelijkheid van hebben, waaronder in elk geval onderwijsinstellingen, zorgorganisaties, in de financiële sector en in het sociale domein;
  • verzoekt de regering om voor private sectoren waar mensen afhankelijk van zijn tot duidelijke kaders te komen over transparant en ethisch gebruik van algoritmes en Al, en per sector een passend stelsel van toezicht in te richten,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat er een afwegingskader leeftijdsverificatie is ontwikkeld om ontwikkelaars te helpen om te komen tot een adequate vorm van leeftijdsverificatie voor hun online product of dienst;
  • constaterende dat «self-declaration» (gebruikers die zelf hun leeftijd of geboortedatum mogen invullen) of «age estimation» (de leeftijd wordt geschat op basis van biometrische kenmerken en/of gedragsgegevens) niet geschikt zijn als middel voor leeftijdsverificatie;
  • constaterende dat voor het online kopen van alcohol, het gebruik van BNPL-dienstverlening, online gokken en het gebruik van sociale media platforms nu reeds leeftijdsvereisten zijn vastgelegd die in de praktijk via «self-declaration» of «age estimation» grootschalig worden omzeild;
  • verzoekt de regering wettelijk te borgen waar wettelijk noodzakelijke leeftijdsverificatie bij verkoop of gebruik van online diensten aan moet voldoen op een dusdanige manier dat de privacy gewaarborgd blijft (bijvoorbeeld zero knowledge identity proof);
  • en gaat over tot de orde van de dag,
  • Ceder
  • Six Dijkstra
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat het merendeel van de geavanceerde Al-ontwikkelingen buiten Nederland en buiten Europa plaatsvindt;
  • overwegende dat de verdere ontwikkelingen op dit vlak een maatschappelijk ontwrichtend effect kunnen hebben, bijvoorbeeld in de vorm van geautomatiseerde cybersabotage, massasurveillance of grootschalige desinformatiecampagnes;
  • overwegende dat tevens het risico bestaat dat mensen grip op geavanceerde autonome systemen verliezen;
  • verzoekt de regering in kaart te brengen hoe Al-ontwikkelingen onze samenleving en de democratische rechtsstaat kunnen bedreigen en welke weerbaarheidsbevorderende maatregelen in Nederland inpasbaar zijn;
  • verzoekt de regering om in aanvulling op de internationale cyberstrategie (ICS) te komen tot een internationale Al-strategie voor de diplomatieke inzet die nodig is om wereldwijd de ontwikkeling en het gebruik van ontwrichtende autonome systemen tegen te gaan,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat social media regelmatig onjuiste informatie bevatten en sommige social media alleen inzichtelijk zijn met een account;
  • overwegende dat de informatieverstrekking van de overheid voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn;
  • constaterende dat bewindspersonen soms alleen melding maken van hun werkzaamheden via social media, waardoor niet iedereen van bepaalde
  • nieuwsfeiten op de hoogte kan zijn;
  • verzoekt de regering om ervoor te zorgen dat alle relevante informatie voor burgers niet alleen op social media gedeeld zou moeten worden, maar ook te vinden zou moeten zijn op openbare overheidswebsites die inzichtelijk zijn voor iedereen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat de schermtijd onder jonge kinderen jaarlijks toeneemt en dit serieuze gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van kinderen;
  • constaterende dat consultatiebureaus het gezicht van de overheid zijn als het gaat om deze jonge kinderen en hun ouders;
  • constaterende dat de gevolgen van te veel schermtijd op jonge leeftijd, zoals spraak- en taalachterstanden, bijziendheid en obesitas, groot zijn en tot ontwikkelingsachterstanden kunnen leiden;
  • verzoekt de regering het gebruik van schermtijd door jonge kinderen structureel in kaart te brengen en om met GGD GHOR en Netwerk Mediawijsheid in gesprek te gaan over het standaard informeren van en bieden van handelingsperspectieven aan ouders om overmatig gebruik tegen te gaan,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat het kabinet eerder heeft afgezien van het gebruiken van staatssteun om ieder huishouden in Nederland te voorzien van vast snel internet en daarmee nog altijd circa 19.000 huishoudens niet verbonden zijn;
  • overwegende dat het niet aangesloten zijn op vast snel internet ongelijkheid in de hand speelt en deelname aan de samenleving bemoeilijkt;
  • verzoekt de regering om alsnog zorg te dragen voor het aansluiten van de resterende 19.000 huishoudens op vast snel internet;
  • verzoekt de regering hiervoor een plan op te stellen waarin zij dit samen met de markt uiterlijk in 2028 gaat realiseren,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat er diverse initiatieven zijn – Health RI (met geld uit het Groeifonds), NFU met het initiatief CumuluZ, VZVZ met LSP alsmede VZVZ en leveranciers met Twiin & Nuts – om de infrastructuur en koppelingen alsmede databeschikbaarheid en hergebruik van data te verbeteren;
  • constaterende dat bij deze initiatieven meer gebruik gemaakt kan worden van objectieve toetsing van reeds bestaande infrastructuren en initiatieven om onnodige kosten te voorkomen;
  • verzoekt de regering met het doel om snel tot één degelijk landelijk netwerk te komen, te borgen dat bij zowel primair als secundair gebruik van data:
  • alle genoemde organisaties vanuit één doelarchitectuur werken en het «not invented here»-syndroom loslaten;
  • relevante leveranciers tijdig worden betrokken zodat oplossingen uitvoerbaar zijn;
  • toekomstige infrastructuur voor gegevensuitwisseling wordt gemaakt op basis van end-to-endversleuteling conform amendement-Hijink/Van den Berg (Wegiz 35 824 nr. 22);
  • proof of concept zoals Palga en/of CumuluZ voor werken met brondata en eenduidig landelijk gestructureerd vastleggen als basis voor het zelflerend zorgsysteem toepassen;
  • de verantwoordelijkheid van registratie en datakwaliteit lokaal bij de invoerder ligt;
  • dataminimalisatie & doelbinding leidende principes zijn;
  • deze data onafhankelijk van specifieke ICT-applicaties toepasbaar zijn;
  • met spoed het amendement-Van den Berg/Hijink op stuk nr. 25 en het amendement-Van den Berg op stuk nr. 44 (Wegiz 35824) uit te werken om de marktmacht van ict-leveranciers aan te pakken,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • constaterende dat het RIVM in een recent onderzoek een direct verband legt tussen de uitstoot van Tata Steel en kans op ziekte;
  • constaterende dat het RIVM aangeeft dat een uitgebreid gezondheidsonderzoek zoals bij Tata Steel ook bij Chemours mogelijk is;
  • verzoekt de regering het RIVM opdracht te geven tot het uitvoeren van een uitgebreid onderzoek naar het effect van Chemours op de gezondheid van omwonenden en werknemers,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • overwegende de motie-Van den Berg van 1 juni 2023 op stuk nr. 31 (21501) over de European Health Data Space (EHDS) en het Wetsvoorstel opvraagbaarheid gegevens voor spoedeisende zorg (Wogs);
  • verzoekt de regering te borgen dat patiënten zowel bij primair als bij secundair gebruik van data in beginsel altijd via opt-out kunnen zorgen dat hun data niet of slechts beperkt worden gebruikt;
  • verzoekt de regering te borgen dat patiënten in beginsel altijd kunnen zien welke zorgaanbieder hun data heeft ingezien en/of voor welk onderzoek welke van hun data zijn gebruikt,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • verzoekt de regering ervoor te zorgen dat patiënten te allen tijde de mogelijkheid van een opt-out hebben bij secundair gebruik van hun medische gegevens en dat deze mogelijkheid vooraf gecommuniceerd wordt,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • overwegende dat Al een technologie is die enorme kansen biedt voor Nederland, en innovatie en ontwikkeling daarvan ruim baan verdienen;
  • overwegende dat een integrale visie nodig is, gebaseerd op de twee pijlers van de Al Act: het verhogen van het vertrouwen en het stimuleren van innovatie;
  • verzoekt de regering deze integrale visie meer centraal te zetten in de appreciatie van Al, de focus te verleggen naar de risico's van de toepassingen in plaats van de technologie en modellen als zodanig, en tevens in te zetten op een nauwe definitie van GPAI in de Al Act en een goede informatievoorziening in de waardeketen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
--

  • overwegende dat steeds meer van ons leven zich digitaal afspeelt en dat het tempo van digitale ontwikkelingen vraagt om een overheid met kennis en expertise;
  • overwegende dat de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid eerder adviseerde om een Al-coördinatiecentrum in te richten voorzien van politieke verankering;
  • overwegende dat de Nederlandse regering koploper wil worden op digitaal vlak, maar vele andere landen al enige tijd een dergelijke centrale adviesstructuur hebben (de VS, Canada, Spanje, Frankrijk, Duitsland en België);
  • overwegende dat de Staatssecretaris op 6 september in de NRC schreef dat ze werk gaat maken van een rapid response team, wat een groep met experts (van binnen en buiten de overheid) voorstelt die voor de overheid bijhoudt wat de nieuwste technologieën zijn en daarop snel kan reageren, maar het liefst ook vooruitkijkt;
  • verzoekt de regering om voor uiterlijk het eerste kwartaal van 2024 een dergelijk onafhankelijk team in te stellen, waarbij zo veel mogelijk de reeds bestaande multidisciplinaire werkgroepen worden benut,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • constaterende dat de huidige verdeling van digitale thema's tussen verschillende bewindspersonen leidt tot moeizame besluitvorming en er te veel tijd verloren gaat in een snel verder digitaliserende wereld waarin de overheid al enorme achterstanden moet inlopen;
  • overwegende dat de huidige techniek van generatieve AI en de toekomstige ontwikkelingen op dit vlak en het bredere gebied van artificiële intelligentie een allesbepalende impact zullen hebben op digitalisering;
  • spreekt uit dat het thema artificiële intelligentie en alles wat daarmee samenhangt zou moeten behoren tot de portefeuille van de bewindspersoon die (algemeen) verantwoordelijk is voor digitalisering in een volgend kabinet, ongeacht bij welk ministerie deze bewindspersoon wordt ondergebracht,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • overwegende dat de Europese Commissie met een desinformatiecampagne op X/Twitter getracht heeft de politieke besluitvorming over het detectiebevel in de CSAM-ontwerpverordening in diverse landen, waaronder Nederland, te beïnvloeden en daarbij mogelijk gebruik heeft gemaakt van ongeoorloofde microtargeting gebaseerd op bijzondere persoonsgegevens, zoals politieke opvattingen en religieuze en levensbeschouwelijke overtuigingen, nota bene terwijl in Nederland de verkiezingscampagne in volle gang is;
  • overwegende dat diverse Nederlandse privacyexperts en journalisten een zogeheten schaduwban hebben gekregen op X/Twitter nadat zij kritische publicaties hadden geschreven over het detectiebevel in de CSAM-ontwerpverordening en de desinformatiecampagne van de Eurocommissaris voor Binnenlandse Zaken, Johansson;
  • verzoekt de regering om tijdens de informele Telecomraad van 24 oktober aanstaande, of in ieder geval en marge van deze Raad, opheldering te vragen aan de Eurocommissaris voor de Interne Markt over deze campagne van zijn collega, waarvan het uitvoeren door X in strijd lijkt te zijn met de DSA-regels waar hij toezicht op moet houden;
  • verzoekt de regering tevens om uit te zoeken of er sprake is van zogeheten «trusted flaggers» bij Nederlandse of EU-instellingen of enige andere organisatie die mogelijk verantwoordelijk is voor de schaduwban van de Nederlandse privacyexperts en journalisten op X,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
--

  • constaterende dat Nederland een Cyber Security Raad heeft die zich als onafhankelijk adviesorgaan inzet om de cybersecurity in Nederland te verhogen;
  • constaterende dat Von der Leyen tijdens de G20-top in september de intentie heeft uitgesproken om een Europese Al-raad op te richten;
  • constaterende dat andere Europese landen voor ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie adviesorganen hebben ingesteld;
  • overwegende dat technologische ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie zodanig snel gaan dat er vanwege de impact op de maatschappij niet altijd gewacht kan worden op uitgebreid onderzoek en wetgeving, terwijl de noodzaak om als overheid te reageren er wel is;
  • verzoekt de regering om te onderzoeken of een Nederlands adviserend orgaan van toegevoegde waarde kan zijn om de overheid op korte termijn te kunnen adviseren bij ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie die impact hebben op de samenleving en niet kunnen wachten op reguleringsvoorstellen;
  • verzoekt de regering te onderzoeken of een dergelijk Nederlands adviserend orgaan rondom kunstmatige intelligentie geïmplementeerd kan worden binnen een al bestaand orgaan of dat er een nieuw orgaan moet worden opgericht,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
--

  • overwegende dat de inhoud van het internet van vandaag een bron voor onderzoekers en van culturele waarde kan zijn in de toekomst;
  • overwegende dat onze buurlanden zoals Frankrijk en Duitsland hun nationale webdomein wel actief archiveren;
  • constaterende dat een gemiddelde webpagina maar 90 dagen online is, waarna die verwijderd of aangepast wordt;
  • verzoekt de regering om in kaart te brengen wat de wettelijke, technische en financiële obstakels zijn die in de weg staan van een mogelijke archivering van het .nl-domein en hoe deze te overkomen, en de Kamer hierover te informeren in 2024,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • constaterende dat bedrijven als Tata Steel en Chemours zowel hun zorgplicht jegens de omgeving en/of wettelijke milieuvereisten, als voorwaarden van de respectievelijke vergunningen niet hebben nageleefd;
  • overwegende dat het OM de mogelijkheid heeft om naast een onderneming ook de leidinggevende van die onderneming te vervolgen;
  • overwegende dat het OM niet vaak ervoor kiest om gebruik te maken van deze mogelijkheid tot vervolging van leidinggevenden van vervuilende bedrijven;
  • verzoekt de regering om in gesprek te gaan met het OM over de mogelijkheid om in het geval van een ernstig milieudelict vaker naast de onderneming ook de leidinggevenden te vervolgen, en hierover te rapporteren aan de Kamer;
  • verzoekt de regering om te onderzoeken hoe de vervolging van leidinggevenden van bedrijven die ernstige milieudelicten hebben begaan in het buitenland is geregeld, en hierover te rapporteren aan de Kamer,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat de rechtbank oordeelde dat Chemours aansprakelijk is voor milieuschade door pfas en hierdoor de weg vrij is voor de gemeenten die de rechtszaak hebben aangespannen om een schadevergoeding te eisen voor geleden financiële schade;
  • verzoekt de regering in kaart te brengen welke kosten het Rijk heeft gemaakt vanwege de pfas-vervuiling veroorzaakt door Chemours;
  • verzoekt de regering Chemours aansprakelijk te stellen voor deze kosten,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat het seismologisch basismeetnet grotendeels in het noorden van Nederland te vinden is;
  • constaterende dat geothermie, gas- en zoutwinningsprojecten door het gehele land plaatsvinden en deze potentiële bronnen van seismiciteit zijn;
  • verzoekt de regering te onderzoeken hoe het seismologisch basismeetnet uitgebreid moet worden om toekomstige seismiciteit adequaat te meten en registreren,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat de best beschikbare technieken zoals vastgesteld door de Europese Commissie de basis vormen voor het milieubeleid in Nederland;
  • constaterende dat in de Richtlijn industriële emissies staat dat de Europese Commissie ernaar moet streven dat de BBT-referentiedocumenten uiterlijk acht jaar na de publicatie van de vorige versie moeten zijn bijgewerkt;
  • overwegende dat belangrijke BBT-conclusies, zoals de BBT-conclusies voor de ijzer- en staalindustrie, al meer dan tien jaar niet zijn herzien;
  • overwegende dat het uitblijven van nieuwe BBT-conclusies bevoegde gezagen en omgevingsdiensten dwarszit bij het beschermen van omwonenden tegen schadelijke uitstoot van de industrie;
  • verzoekt de regering om als Nederland de Europese Commissie te wijzen op het streven om BBT-referentiedocumenten uiterlijk acht jaar na de publicatie van de vorige versie te hebben bijgewerkt;
  • verzoekt de regering om in Europa te pleiten voor, en zo mogelijk een kopgroep te vormen met andere landen, het zo snel mogelijk, doch uiterlijk voor 31 december 2024, herzien van de BBT-conclusies voor de ijzer- en staalindustrie,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat de overheid de grondwettelijke taak heeft om het leefmilieu en de volksgezondheid te beschermen en te verbeteren, maar dat er op dit moment onacceptabele gezondheidsgevolgen zijn door de industrie, waaronder rond Tata Steel en Chemours;
  • overwegende dat de OVV in zijn recente advies Industrie en Omwonenden adviseert om het voorzorgsprincipe beter in het systeem van vergunnen van persistente stoffen te verankeren;
  • verzoekt de regering om op korte termijn in overleg met bevoegde gezagen en omgevingsdiensten met een voorstel naar de Kamer te komen om het voorzorgsprincipe beter in wet- en regelgeving te verankeren;
  • verzoekt de regering voorts om in overleg met bevoegde gezagen te onderzoeken welke juridische mogelijkheden er zijn om in het licht van het voorzorgsprincipe alles te doen wat mogelijk is om verdere gezondheidsrisico's tegen te gaan en de Kamer hier voor het einde van het jaar over te informeren,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat het RIVM heeft aangetoond dat de uitstoot van Tata Steel leidt tot gezondheidsschade onder omwonenden;
  • overwegende dat Kooksfabriek 2 een grote bron van schadelijke uitstoot is;
  • overwegende dat sluiting per 1 januari 2025 in het oorspronkelijke Groen Staalplan stond;
  • verzoekt de regering om in de maatwerkafspraken met Tata Steel de sluiting van Kooksfabriek 2, uiterlijk per 1 januari 2025, als voorwaarde te stellen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat er 10.000+ verschillende soorten pfas zijn, waarvan er sommige wel schadelijk zijn, sommige niet, en van sommige het nog onzeker is;
  • constaterende dat er in Europa gewerkt wordt aan een verbod voor productie, gebruik, verkoop en import van pfas;
  • overwegende dat al deze soorten pfas een verscheidenheid aan doeleinden hebben, variërend van waterafstotende laagjes op kleding tot cruciale onderdelen voor de medische wereld;
  • overwegende dat er voor alle soorten pfas niet altijd alternatieven bestaan die niet gekwalificeerd zijn als pfas;
  • verzoekt de regering om zo snel mogelijk met belanghebbenden in gesprek te gaan die niet of nog niet kunnen overschakelen naar niet-pfas alternatieven, om te praten over mogelijke uitzonderingen en te ondersteunen in het zoeken naar alternatieven;
  • verzoekt de regering om het belang en de bevindingen van deze gesprekken in Brussel aan te kaarten en mee te nemen in verdere onderhandelingen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in zijn rapport Industrie en Omwonenden concludeert dat de gezondheid van Nederlanders die rondom industriegebieden wonen niet wordt gegarandeerd, zelfs als milieunormen worden nageleefd;
  • constaterende dat asfaltproducenten bij overschrijding van milieunormen wegkomen met minimale boetes;
  • verzoekt de regering onderzoek te doen naar hoe wet- en regelgeving aangepast kan worden om de gezondheid van omwonenden beter te garanderen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • overwegende dat de OVV in het rapport Industrie en Omwonenden concludeert dat burgers beter beschermd moeten worden tegen de uitstoot van industriële bedrijven;
  • overwegende dat Zuid-Holland de vergunning van Chemours wilde aanscherpen, maar is teruggefloten door de rechter;
  • overwegende dat Noord- en Zuid-Holland vragen om meer instrumenten om maatregelen te kunnen nemen tegen bedrijven zoals Tata Steel en Chemours;
  • overwegende dat in Noord-Holland een motie is aangenomen waarin alle Tweede Kamerleden en het kabinet worden opgeroepen om gezondheid op de eerste plaats te zetten, door onder andere te komen met meer instrumentarium;
  • verzoekt de regering om bevoegde gezagen meer instrumenten te geven zodat zij maatregelen kunnen nemen tegen bedrijven en bedrijfsprocessen, om de gezondheid van omwonenden en werknemers beter te beschermen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD
-

  • constaterende dat end-to-endencryptie de uitvoering van de wettelijke taak van opsporings-, inlichtingen- en veiligheidsdiensten steeds lastiger en vaak zelfs onmogelijk maakt;
  • constaterende dat gebruikmaking van end-to-endencryptie deze diensten belemmert in hun wettelijke taak de samenleving veilig te maken;
  • overwegende dat de Minister in haar brief van 31 januari 2023 client-side scanning expliciet benoemt als optie om kinderpornografisch materiaal te onderkennen;
  • verzoekt de regering aanbieders van communicatieapps met sterke versleutelingsprogramma’s te verplichten een proportionele vorm van chatcontrol, zoals client-side scanning, toe te passen op onder andere de verspreiding van beeldmateriaal van seksueel kindermisbruik en grooming en dit onversleuteld aan de opsporingsdiensten aan te leveren,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • constaterende dat de Europese Commissie met haar voorstel COM/2022/209 inhoudelijke chatcontrol van berichten mogelijk wil maken en daarmee end-to-endencryptie en het postgeheim geweld aandoet;
  • constaterende dat de aangenomen motie-Van Raan c.s. (26 643, nr. 885) met betrekking tot het in stand houden van end-to-endencryptie ook voor deze wetgeving relevant is;
  • overwegende dat Duitsland en Oostenrijk zich nu ook hebben uitgesproken tegen chatcontrol en verklaren dat dit niet proportioneel is om alle berichten van iedereen zo maar te monitoren;
  • verzoekt de regering om in actieve samenspraak met andere gelijkgestemde lidstaten ervoor te zorgen dat het voorstel geen encryptiebedreigende chatcontrol bevat, zoals client-side scanning, en anders de verordening niet goed te keuren,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • constaterende dat het US National Center for Missing & Exploited Children heeft aangegeven dat wanneer end-to-endencryptie wordt geïmplementeerd zonder een afdoende oplossing om kinderen te beschermen, meer dan de helft van de gerapporteerde signalen van online seksueel misbruik zal verdwijnen;
  • overwegende dat diverse overheden, zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw-Zeeland, Canada, Japan en India, een verklaring hebben afgegeven richting hun techbedrijven die opriep om jongere gebruikers te beschermen;
  • verzoekt de regering Nederlandse techbedrijven die werken met end-to-endencryptie, te verplichten bij het ontwerp van hun encryptieproducten en -diensten mechanismen in te bouwen waardoor overheden, gebaseerd op adequate wetgeving, toegang krijgen tot de versleutelde data op een leesbaar en gebruiksvriendelijk formaat;
  • verzoekt de regering deze bedrijven te verplichten dat ze de veiligheid van hun gebruikers integreren in hun ontwerpen, zodanig dat ze actie kunnen ondernemen tegen illegale content,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • constaterende dat de elektriciteitstarieven op laadpalen en langs snelwegen niet transparant genoeg zijn, terwijl de prijzen van laadbeurten fors kunnen verschillen;
  • constaterende dat de lpg-, benzine- en dieseltarieven op tankstations en langs snelwegen wel zichtbaar zijn;
  • van mening dat de elektriciteitstarieven op laadpalen en langs snelwegen ook zichtbaar moeten zijn;
  • verzoekt de regering om samen met de sector een plan te maken en de elektriciteitstarieven op laadpalen en langs snelwegen ook zichtbaar te laten zijn,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • overwegende dat het Besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit nog geen emissiegrenswaarde voor woon-werkverkeer bevat;
  • overwegende dat de gemiddelde woon-werkafstand toeneemt;
  • verzoekt de regering ook voor woon-werkverkeer een emissiegrenswaarde te bepalen en de middelen om deze te handhaven,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • overwegende dat zakelijk vliegen nu niet is meegenomen in de plannen om de klimaatimpact van woon-werkverkeer te beperken;
  • overwegende dat vliegreizen onevenredig veel bijdragen aan de klimaatverandering en dat voor veel zakelijke vliegreizen prima alternatieven beschikbaar zijn;
  • overwegende dat veel grote bedrijven zich al gecommitteerd hebben aan afspraken om minder te gaan vliegen;
  • verzoekt de regering om zakelijk vliegen mee te nemen in de rapportageverplichting, met zowel CO2 als kilometers, zodat de omvang en ontwikkeling van zakelijk vliegen beter in beeld komen,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • overwegende dat de ontwikkeling van AI-gedreven hard- en/of software, zoals generatieve AI, in een versnelling is beland;
  • overwegende dat er nu al toepassingen op de markt worden gebracht die van grote waarde kunnen zijn binnen overheidswerk;
  • overwegende dat de inzet van AI ook risico's met zich meebrengt, zeker binnen de overheid;
  • overwegende dat een eerdere aangenomen motie de regering verzoekt een strategie op het gebied van onderwijs te ontwikkelen;
  • concluderende dat de reikwijdte waarop AI van invloed is breder is;
  • verzoekt de regering om tot een integrale visie te komen over de inzet, het potentieel én de risico's van nieuwe AI-producten, zoals generatieve AI,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • constaterende dat het algoritmeregister niet bindend is, er nog vele algoritmes ontbreken, er geen informatie bekend is over de inhoud van de gebruikte algoritmes en de algoritmes die gebruikt worden op het gebied van rechtshandhaving uitgezonderd zijn;
  • overwegende dat algoritmes op het gebied van rechtshandhaving grote ingrijpende gevolgen kunnen hebben en niet mogen leiden tot discriminatie en uitsluiting;
  • van mening dat het algoritmeregister een nuttig middel kan zijn, maar daarbij meerdere maatregelen noodzakelijk zijn om het goed te laten functioneren;
  • verzoekt de regering de categorische uitzondering in het algoritmeregister voor algoritmes die zien op rechtshandhaving te laten vervallen en indien het opsporingsbelang geraakt wordt met het openbaar maken van het algoritme enkel gemotiveerd af te zien van openbaarmaking en inzage in de werking van het algoritme wel toe te staan door de toezichthouder,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • overwegende dat kunstmatige intelligentie zich steeds sneller ontwikkelt, door steeds meer mensen wordt gebruikt en dat regulering en kaders hiervoor achterblijven;
  • constaterende dat er op dit moment wordt gewerkt aan een Europese AI Act en productaansprakelijkheid, en de invoering hiervan nog enige tijd kan duren;
  • verzoekt het kabinet te inventariseren welke negatieve gevolgen en uitwassen het gebruik van kunstmatige intelligentie met zich mee kan brengen voor de Nederlandse samenleving;
  • verzoekt het kabinet met organisaties in gesprek te gaan over hoe zij, vooruitlopend op de AI-verordening, verantwoordelijkheid nemen om de risico's van AI voor de samenleving te verkleinen, en de Kamer hierover uiterlijk in de zomer van 2023 te informeren,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • overwegende dat ontwikkelingen op het gebied van AI-toepassingen in een stroomversnelling zijn beland;
  • overwegende dat toepassingen van AI zowel veel kansen als uitdagingen bieden;
  • overwegende dat de WRR reeds eerder waarschuwde om AI-toepassingen in overeenstemming te brengen (AI alignment) met onze normen en waarden binnen de samenleving;
  • concluderende dat deze toepassingen zich het beste kunnen ontwikkelen volgens het principe van AI alignment, dus in overeenstemming met onze normen en waarden als mens;
  • concluderende dat nieuw onderzoek op dit vlak (ook wel AI-safetyonderzoek) nodig is;
  • verzoekt de regering te bezien hoe zij nieuw wetenschappelijk onderzoek op het gebied van AI safety kan aanmoedigen, bijvoorbeeld bij een organisatie als NWO,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD

  • overwegende dat alles op alles gezet moet worden om discriminerende algoritmes te bestrijden;
  • overwegende dat transparantie over inzet van algoritmes door de overheid daaraan bijdraagt en een openbaar algoritmeregister dus een mooie stap is;
  • overwegende dat voor maximale transparantie een algoritmeregister alleen niet genoeg is, omdat een register geen volledig inzicht in het algoritme zelf geeft;
  • verzoekt de regering daarom te onderzoeken in hoeverre de inzet van expertteams die op vertrouwelijke basis volledige inzage krijgen in een algoritme succesvol kan zijn in het bestrijden van discriminerende algoritmes,
BBBBIJ1CDACUD66DENKFvDGLJA21NSCPvdAPvdDPVVSGPSPVoltVVD